سرپرست جلوههای ویژهی «مَدمَن» نسخهٔ بازسازیشدهٔ بدنام ۴کی را ندیده است.

همه این هفته به HBO Max خندیدند وقتی نسخه ریمستر جدید 4K Mad Men با تعدادی خطای آشکار منتشر شد که باید قبل از آپلود شدن سریال روی سرورهای استریمر شناسایی میشدند. اپیزودها با عناوین نادرست منتشر شدند و در یک مورد هنوز میتوانستید اعضای تیم تولید سریال را ببینید که نباید در جلوی دوربین قابل مشاهده میبودند. طبق گزارشها، اشتباهات نتیجه ارسال مجموعه فایلهای خروجیگیری نادرست توسط Lionsgate Television — شرکت تولید اصلی Mad Men — بود.
این عجیب است که فکر کنیم هیچکس در HBO متوجه نشد که اپیزود ریمستر شده “Red in the Face” هنوز شامل یک نمای واضح از سرپرست جلوههای ویژه Mad Men، Shannon Thompson است.
چگونه وارد کار جلوههای ویژه شدید؟
من همیشه میدانستم که کارهای خلاقانه و مکانیکی مانند آتشبازی و چیزهای مشابه را دوست دارم، بنابراین شروع به کار در بخش اِلمانهای صحنه کردم و گاهی همپوشانی بین آن و جلوههای ویژه وجود داشت. در نهایت با دو نفر از متخصصان جلوههای ویژه آشنا شدم و بلافاصله با آنها کنار آمدم. آنها مرا به این کار جذب کردند و اکنون ۳۳ سال است که این کار را انجام میدهم.
با نگاهی به صفحه IMDb شما، شما روی بسیاری از پروژههای بزرگ علمی-تخیلی و فانتزی کار کردهاید، چه نوع کار جلوههای ویژهای در سریال Mad Men انجام دادید؟
برای سریالی مانند Mad Men، بیشتر جلوههای جوی است. هر زمان چیزی مانند برف یا بخار یا باران وجود دارد — هر چیزی که در جلوی دوربین حرکت میکند، اما توسط بازیگر جابهجا نمیشود — آن جلوههای ویژه است. اساساً هر در آسانسوری که در آن سریال میبینید ساختگی است، و فکر میکنم بخش عمده کار من در آن سریال مربوط به درهای آسانسور بود. من به معنای واقعی کلمه درون دیوارها پنهان میشدم، منتظر علامت میماندم، و ترفند ساختن آن چیزهای معمولی را پیدا میکردم تا *به نظر* معمولی بیایند.
چه چیزهایی برای خلق استفراغ پرتابی آبدار که باورپذیر و نه خیلی مضحک به نظر برسد، لازم است؟
[خنده] راستش، زمان زیادی را صرف مطالعه و تحقیق درباره نمونه واقعی میکنی. مجبور بودم ویدیوهای زیادی از افراد در حال استفراغ تماشا کنم، اما بعد فرآیند آزمایش چگونگی ایجاد آن افکت به صورت عملی بود. ما چیزی داریم به نام pressure pot که هر مایعی را که بخواهند استفراغ در نما نهایی شبیه آن باشد، داخلش پر میکنیم. بررسی میکنی که آن مایع به طور معمول چگونه از شلنگ خارج میشود. اما گاهی اوقات مجبوری دهانه شلنگ را دستکاری کنی تا مایع طوری به نظر برسد که انگار واقعاً از دهان کسی خارج میشود.اگر فقط یک لوله مستقیم داشته باشی، انگار از یک لوله بیرون میآید، بنابراین باید آن را تغییر دهی و چیزهایی را که به طور معمول در دهان یک فرد وجود دارد، مانند دندانها و زبانکوچک، در نظر بگیری تا شکلی باورپذیر از استفراغ ایجاد شود. و سپس کارگردان به تو میگوید چه غلظتی را میخواهد، و تو باید چیزهایی بپرسی مانند: «خب، چه چیزی خورده بودند؟ چرا مریض هستند؟ به خاطر مستی است یا به خاطر اینکه ویروس دارند؟»
برای «Red in the Face»، آیا به یاد داری که چه ک…
در مورد قوام استفراغ چه گفتوگوهایی داشتید؟
برای آن، در واقع میخواستند راجر استرلینگ صدف خورده باشد، و [تهیهکننده] مت وینر گفت «باید شبیه سوپ صدف باشد.» بنابراین… در نهایت از سوپ صدف استفاده کردم و راهی برای پاشیدن آن به همه جا پیدا کردم.
فکر میکنی چه مشکلی در فرآیند بازسازی پیش آمد که منجر به ماندن تو در نما شد، نماای که حالا همه دیدهاند؟
حدس میزنم فقط نمیدانستند آینده چه در پیش دارد، میدانی؟ هر بار که جلوهای انجام میدادیم، باید تا حد امکان نزدیک میبودیم در حالی که فقط خارج از کادر بودیم.
وقتی در اصل این صحنه را فیلمبرداری میکردید، فرض بر این بود که شما را از کادر خارج میکنند؟
بله. آن زمان، ما همیشه سعی میکردیم تا حد امکان خود را استتار کنیم، اما این روزها تمایل دارند فقط بگویند «در پستپروداکشن پاکش میکنیم.» فقط این بار، ظاهراً ما را پاک نکردند.
این محتوا برای کاربر ایرانی مناسب نیست




