چطور رزومهای حرفهای و تاثیرگذار بنویسیم؟
اگر تازه فارغالتحصیل شدهاید، مسیر شغلیتان را تغییر دادهاید یا به دنبال موقعیت شغلی بهتری هستید قبل از هرچیز به یک رزومه تاثیرگذار و حرفهای نیاز دارید. رزومه نویسی شاید برای بسیاری از کارجویان کار سخت و چالشبرانگیزی به نظر برسد؛ اما با رعایت چند اصل ساده و توجه به نکات رزومه نویسی میتوانید به راحتی رزومه کاری استانداردی برای خود بسازید و شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببرید. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید تا در مورد اصول صحیح رزومه نویسی بیشتر صحبت کنیم.
انواع رزومه کاری
با کمی جستجو و مشاهده نمونههای رزومه کاری متوجه تفاوتهای ساختاری و محتوایی آنها میشویم. در حقیقت، انواع مختلفی از رزومه کاری وجود دارد که هرکدام با هدف خاصی نوشته میشوند و برای کارجویان به خصوصی مناسبتر هستند. به طور کلی 4 مدل رزومه نویسی وجود دارد:
- بر اساس ترتیب زمانی (Chronological Resume): در این نوع، سوابق و تجربیات کاری و تحصیلی به ترتیب زمانی معکوس (از آخر به اول) نوشته میشود.
- عملکردی یا مهارتی (Functional Resume): در رزومه عملکردی یا مهارتی تمرکز اصلی بر تجربیات و مهارتهایی است که کسب کردهاید (بدون ترتیب زمانی).
- ترکیبی (Combination Resume): ترکیبی از دو مدل بالاست که هم به برشمردن سوابق کاری برحسب زمان و هم به شرح تجربیات و مهارتهای کسب شده میپردازد.
- هدفمند (Targeted): رزومهای هدفمند که اختصاصا برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته میشود و تاثیرگذاری بالایی دارد.
کاربرد هرکدام از این رزومهها با همدیگر تفاوت دارد و لازم است با توجه به موقعیت شغلی و تجربیات خود، بهترین نوع را انتخاب کنید. اما به طور کلی رزومه ترکیبی با امکان ویرایش، بهترین و کاربردیترین نوع است و برای اکثر کارجویان در اغلب موقعیتهای شغلی قابل استفاده است. رزومه ساز جاب ویژن امکان ساخت رزومهای کامل و جامع را به دو زبان انگلیسی و فارسی در اختیار شما قرار میدهد تا بدون نگرانی از استاندارد بودن قالب رزومه، میتوانید با خیال راحت به جستجوی شغل موردنظرتان بپردارید.
مطالب مرتبط: ساخت یک رزومه رایگان و حرفهای با استفاده از رزومه ساز جاب ویژن
آموزش قدم به قدم رزومه نویسی
حالا که با انواع مدل رزومه آشنا شدیم بهتر است به سراغ آموزش رزومه نویسی برویم. هرچند انواع رزومه از لحاظ محتوا و ساختاری اندکی با هم تفاوت دارند؛ اما به طور کل در هر رزومه کاری استاندارد و حرفهای لازم است این اطلاعات وجود داشته باشد:
بخش Header و اطلاعات تماس
برای رزومه نویسی به روش اصولی میبایست رزومه را با اطلاعات تماس یا بخش هدر شروع کنید. در این بخش اطلاعات شخصی مثل نام و نام خانوادگی و اطلاعات تماس شامل شماره موبایل، ایمیل کاری و آدرس نوشته میشود. اگر پروفایل لینکدین دارید حتما لینک آن را در همین قسمت قرار دهید. اگر هنوز در لینکدین عضو نیستید پیشنهاد میکنیم عضو شوید و پروفایل خود را کامل کنید (در این رابطه بخوانید: چگونه لینکدین به استخدام شما کمک میکند؟)
نکته1 : حتما شماره تماس شخصی و مستقیمتان را درج کنید تا کارفرمایان بتوانند به راحتی با شما تماس بگیرند. شماره تماس منزل، شماره محل کار قبلی و … تنها دسترسی به شما را دشوار میکند.
نکته 2: در مورد آدرس نیازی به درج آدرس دقیق نیست؛ اما حتما شهر و محدوده سکونت را مشخص کنید.
بخش توصیف شخصی یا «درباره من»
در این بخش که بعد از اطلاعات تماس قرار میگیرد خلاصهای از کل رزومه در چند خط نوشته میشود. شما در 2 الی 3 جمله میبایست خودتان و توانمندیها و مهارتهایتان را معرفی کنید و به کارفرما بگویید چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید. پس کلمات را با دقت و هوشمندانه انتخاب کنید و نشان دهید که فردی حرفهای و باتجربه هستید.
نمونهای از نحوه نگارش توصیف شخصی را در متن زیر مشاهده میکنید:
«کارشناس تولید محتوا با 4 سال سابقه کار در زمینه ترجمه انگلیسی، تولید محتوا، کپشننویسی، سناریونویسی، مدیریت شبکههای اجتماعی و نگارش بیش از 3000 مقاله تخصصی و عمومی و رپورتاژ آگهی هستم. با اصول محتوانویسی، ویراستاری و سئوی محتوا آشنایی خوبی دارم و علاقمند به توسعه دانش خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ و یادگیری بیشتر میباشم.»
سوابق و تجربیات کاری و حرفهای
این بخش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخشهای رزومه نویسی است و بیشترین بخش رزومه را به خود اختصاص میدهد. توصیه میکنیم با دقت و صادقانه این بخش را تکمیل کنید و از نوشتن سوابق کاری نادرست و غیرقابل استناد خودداری کنید. تجربیات و سوابق کاری را براساس ترتیب زمانی معکوس بنویسید؛ یعنی با جدیدترین و آخرین شغلی که داشتهاید شروع کنید.
در صورتی که از رزومه ساز جاب ویژن برای ساخت رزومه استفاده کنید دیگر نیازی نیست نگران مرتب کردن سوابق کاری و تحصیلی خود باشید. همزمان که اطلاعات مربوط به سوابق کاری خود را وارد میکنید رزومه ساز به طور خودکار این اطلاعات را براساس ترتیب زمانی معکوس مرتب میکند. عنوان هر شغل میبایست به صورت تیتر جداگانه نوشته شود و شامل این اطلاعات باشد:
- نام شرکت یا سازمان
- شهر و موقعیت مکانی
- عنوان شغلی
- شرح وظایف
- تاریخ شروع و خاتمه همکاری
برای بسیاری از کارفرمایان و مدیران منابع انسانی شرح تجربیات شغلی مهمترین تاثیر را در گزینش و استخدام کارجویان دارد. این بخش تا حد زیادی نشان میدهد آیا واجد شرایط هستید و آیا مهارتها و توانمندیهای لازم برای تصدی شغل موردنظر را دارید یا خیر.
سوابق تحصیلی و دانشگاهی
از آن جا که بسیاری از موقعیتهای شغلی نیازمند میزان خاصی از تحصیلات هستند؛ تکمیل بخش تحصیلات دانشگاهی اهمیت زیادی دارد. با این حال، این بخش بهتر است کوتاه و مختصر نوشته شود و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص ندهد. تنها به صورت تیتروار و حتی داخل جدول، نام دانشگاه، شهر، رشته و مقطع تحصیلی، زمان شروع و پایان تحصیلات اشاره کنید.
نکته مهم: در این بخش لازم است تحصیلات دانشگاهی نوشته شود و نیازی به اشاره به رشته تحصیلی دبیرستان وجود ندارد. تنها در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم است به رشته و مدرک دیپلم اشاره کنید.
مهارتها و توانمندیها
این بخش در گذشته در انتهای رزومه و به عنوان بخشی فرعی اضافه میشد. اما مدیران جذب و استخدام و منابع انسانی روز به روز توجه و علاقه بیشتری به این بخش نشان میدهند و در گزینش کارجویان آن را در نظر میگیرند. بنابراین تکمیل این بخش میتوانید تاثیر زیادی در دیده شدن رزومه کاری شما داشته باشد.
هر شغلی نیاز به مهارتها و توانمندیهای خاصی دارد و با تکمیل این بخش میتوانید نشان دهید که توانمندیهای لازم برای تصدی موقعیت شغلی را دارید. به طور کلی دو دستهبندی برای مهارتها وجود دارد:
- مهارتهای نرم (Soft Skills): مهارتهای نرم یا مهارتهای فردی به مهارتهایی مثل توانایی حل مساله، توان مدیریت و رهبری، روابط عمومی، روحیه همکاری، مدیریت زمان و … گفته میشود.
- مهارتهای سخت (Hard Skills): مهارتهای سخت یا مهارتهای قابل اندازهگیری هر نوع مهارت فنی و تخصصی مرتبط با شغل، از برنامه نویسی پایتون گرفته تا روش پخت غذاهای تایلندی را شامل میشود. این مهارتها را براساس میزان تسلط و سطح آشنایی به ترتیب به صورت مقدماتی، متوسط، پیشرفته، متخصص مرتب کنید.
بدیهی است مهارتها و تواناییهای که ارتباط بیشتری با موقعیت شغلی مورد نظر داشته باشند اهمیت بالاتری دارند و در اولویت بیشتری هستند. توصیه میکنیم این بخش را با صداقت تکمیل کنید و هرگز در مورد تواناییهایتان اغراق نکنید؛ چون بعدا در انجام وظایف کاری با مشکل روبرو خواهید شد.
جوایز، دستاوردها و گواهینامههای آموزشی
اگر علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، در دورههای آموزشی مختلف شرکت کردهاید و موفق به کسب مدرک و گواهینامه پایان دوره شدهاید در این قسمت آنها را بنویسید. همچنین اگر در مشاغل قبلی موفق به کسب جوایز شدهاید حتما موقع رزومه نویسی به آنها اشاره کنید (مثل کارمند نمونه). در صورتی که در دورههای متفرقهای شرکت کردهاید نیازی به نوشتن همه آنها نیست؛ بیشتر بر دورههای مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظرتان تاکید کنید.
بخشهای اختیاری اما مهم رزومه نویسی
قسمتهایی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم همگی جزء بایدها و الزامات رزومه نویسی بودند و حتما باید در رزومه کاری شما وجود داشته باشند. اما چند بخش اطلاعاتی دیگر هم وجود دارد که اگرچه نوشتنشان اختیاری است اما میتوانند تاثیر بسیار مثبتی بر رزومه کاری شما داشته باشند.
میزان آشنایی با زبانهای خارجی
امروزه بسیاری از مشاغل به آشنایی نسبی با به زبانهای خارجی به ویژه زبان انگلیسی نیاز دارند. اگر به جز زبان مادری به زبانهای دیگری تسلط دارید خوب است در بخشی جداگانه به آنها اشاره کنید. حتی در مواقعی که آشنایی با زبان انگلیسی جزء الزامات شغلی نباشد هم تسلط به انگلیسی میتواند نقطه قوت و تمایز رزومه کاری شما به حساب بیاید.
نام زبانهایی که بلدید و میزان آشنایی با آنها را ترتیب زیر مشخص کنید:
- زبان مادری
- مسلط
- خیلی خوب
- متوسط
- مقدماتی
این بخش را صادقانه پاسخ بدهید و از اطلاعات نادرست و اغراق خودداری کنید؛ چون تنها ممکن است به ضرر خودتان تمام شود. به طور مثال ممکن است در همان جلسه مصاحبه، مصاحبه کننده ناگهان با همان زبان شروع به صحبت کند!
تفریحات و سرگرمیهای شخصی
اگر میخواهید کمی رنگ و بوی خودمانی به رزومهتان اضافه کنید در مورد تفریحات و علاقمندیهای شخصیتان صحبت کنید. این بخش اگرچه کاملا اختیاری است و تاثیر چندانی بر روند گزینش و استخدام شما ندارد؛ اما شما را به عنوان یک انسان واقعی با علاقمندیهای شخصی به نمایش میگذارد. از کجا معلوم! شاید فرد مصاحبهکننده علایق مشترکی با شما داشته باشد و باعث تغییر مثبت فضای جلسه مصاحبه شود!
ویژگیهای قالب رزومه مناسب چیست؟
- اندازه فونت متن بین 10-12 و برای تیترها 16-14 مناسب است.
- از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونتهای فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونتهای Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه میشوند.
- حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود 2-3 سانتیمتر باشد.
- بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگتر بنویسید (نه بزرگتر از فونت 14).
- برای فهرستوار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
- رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه 3 صفحهای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحهها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر میشود.
- وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفهای و نامناسبی به رزومه شما میدهد. بنابراین توصیه میکنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.
- فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد میکنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.
آیا برای هر موقعیت شغلی به رزومه جدیدی نیاز دارم؟
بسیاری از افراد رزومهشان را یکبار برای همیشه تکمیل میکنند و بعد آن را برای همه موقعیتهای شغلی میفرستند. این کار به خودیِ خود اشتباه نیست؛ اما شانس پذیرفته شدن شما را ممکن است کاهش بدهد.
البته قرار نیست برای هر موقعیت شغلی یک رزومه جداگانه بنویسید! بهترین کار این است که قبل از ارسال رزومه، دستی به سر و روی آن بکشید و اطلاعات، مهارتها و سوابق کاریتان را ویرایش کنید تا با موقعیت شغلی موردنظر انطباق و ارتباط بیشتری داشته باشد.
چطور رزومهام را ویرایش کنم؟
ابتدا آگهی کار و جزئیات موقعیت شغلی را با دقت بخوانید تا از شرح وظایف و مهارتهای مورد نیاز آن مطلع شوید. بعد با توجه به موقعیت شغلی میتوانید تغییرات زیر را در رزومه کاریتان اعمال کنید:
- بخش «درباره من» را ویرایش کنید و تمرکز را بر تجربیات و مهارتهایی بگذارید که با موقعیت شغلی مرتبطترند.
- اگر دستاورد یا موفقیت کاری داشتهاید که با الزامات شغلیِ آگهی استخدام کاملا ارتباط دارد حتما آن را به رزومهتان اضافه کنید.
- در بخش مهارتها، بیشتر به توانمندیها و مهارتهایی اشاره کنید که تاثیر بیشتری در موقعیت شغلی موردنظرتان دارد.
رزومه ساز جاب ویژن چیست؟
نوشتن رزومهای کاملا استاندارد و حرفهای، دغدغه بسیاری از کارجویان است. در این مقاله سعی کردیم اصول کلی رزومه نویسی را به شما آموزش دهیم. با این حال، باز هم ممکن است بابت قالب استاندارد رزومه و نحوه صحیح نوشتن اطلاعات، نگرانیهایی داشته باشید. سرویس رزومه ساز جاب ویژن امکان ساخت رزومه در قالبی آماده و استاندارد را در اختیار شما قرار میدهد. استفاده از این سرویس کاملا رایگان است و کار با آن هم بسیار راحت و آسان است. رزومه ساز انگلیسی و فارسی جاب ویژن دو زبانه است و همزمان با ترجمه اطلاعات، رزومه انگلیسی نیز برای شما ساخته میشود.
بیشتر بخوانید: همه چیز دربارهی رزومه ساز جاب ویژن
همین حالا رزومهات را بساز!
رزومه اولین مواجهه و برخورد کارفرما با شماست و نقش مهم و تاثیرگذاری بر استخدام شما دارد؛ اما رزومه ناقص، غیراستاندارد و غیرحرفهای تاثیری بدتر از نداشتن آن خواهد داشت. با رعایت اصول رزومه نویسی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم و استفاده از رزومه ساز رایگان میتوانید به راحتی رزومهای استاندارد، تاثیرگذار و حرفهای برای خود بسازید. پس دیگر تعلل نکنید و همین حالا با مراجعه به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن و تکمیل اطلاعات مربوطه در چند دقیقه، رزومهای استاندارد و حرفهای برای خودتان بسازید. امیدواریم تکمیل رزومه به شما کمک کند بهتر دیده شوید و هرچه زودتر به شغل رویایی و موردنظرتان برسید.
منبع: