آشنایی با شغل عکاسی، شرایط استخدام عکاس و بازار کار این رشته
سازمانهای مختلف، به ویژه برای مقاصد تبلیغاتی و ارتباط با مشتریان یا مخاطبان خود، نیازمند استخدام عکاس هستند. عکسها و دیگر تصاویر همواره یکی از سادهترین راهها برای انتقال پیام به مردم و تحت تأثیر قرار دادن آنها بودهاند. به قول معروف: «یک عکس میتواند پیامی را به مخاطب برساند که هزاران کلمه از بیان آن عاجز هستند». بنابراین، تعجبی ندارد که عکاسی پایش را از حوزهی هنر، فراتر بگذارد و وارد حوزهی رسانه و تبلیغات شود. تهیهی محتوای یونیک و با کیفیت از جنس عکس، میتواند نرخ بازگشت سرمایهی پنهان ولی بسیار بالایی داشته باشد. با افزایش نقش رسانههای دیجیتال بصری مثل اینستاگرام، این موضوع نمود بیشتری دارد. به همین دلیل، اختصاص دادن بخش از منابع یک سازمان به عکاسی، کاری هوشمندانه است.
همانطور که گفتیم، یک عکس میتواند حاوی پیامهای سنگینی باشد ولی رساندن یک پیام به مخاطب، نیازمند آشنایی با زبان عکاسی است. اگر فقط دوربین را برداریم و بدون هیچ فکری از سوژهها عکس بگیریم کنیم، این کار درست مانند این است که کلمات را به طور تصادفی در کنار هم قرار دهیم؛ آیا جملات حاصل، معنی خواهند داشت؟ باید خیلی خوش شانس باشید که با این کار یک جملهی با معنی بسازید.
بنابراین، اولین شرط تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای، آموزش است که البته میتواند آکادمیک باشد یا نباشد. به علاوه، مجموعهای از مهارتهای سخت و نرم مثل مهارتهای نرمافزاری و توجه به جزئیات نیز در این شغل اهمیت زیادی دارند. مهارتهای گرافیکی نقش زیادی در موفقیت عکاس دارند و حتی در بعضی از سازمانهای کوچک، یک جایگاه شغلی برای گرافیست و عکاس تعریف میشود. با این حال، در سازمانهای بزرگتر که میتوانند سرمایهگذاری بیشتر روی این بخش انجام دهند، این دو شغل از هم دیگر تفکیک میشوند. برای آشنایی بیشتر با عنوان شغلی گرافیست و شرایط استخدام آن، مقالهی «استخدام گرافیست؛ راهنمای جامع کارجویان» را مطالعه کنید.
مطالب مرتبط: آگهیهای استخدام گرافیست
متأسفانه، بازار کار عکاسی در حال حاضر، حال و روز خوشی ندارد و بازار کار آن با رشد منفی مواجه است. با این حال، بعضی از شاخههای آن مثل عکاسی صنعتی و تجاری، میتوانند در دنیایی که تبلیغات نقش اصلی را در موفقیت برندها دارد، بازار کار خوبی داشته باشند.
در مقالهی پیش رو، قصد داریم شما را با شغل عکاسی و شرایط حاکم بر بازار کار آن آشنا کنیم. در ابتدا مقدمهای خواهیم داشت بر عکاسی و شاخههای مختلف آن و سپس به شرح وظایف و مسئولیتهای شغل عکاس خواهیم پرداخت. شرایط کاری این شغل، کارفرمایان رایج و مدرک تحصیلی و مهارتهای لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفهای، از دیگر موضوعات مورد بحث ما در این مقاله خواهند بود.
مقدمهای بر عکاسی
عکاسی عبارت است از هنر شکار نور با استفاده از یک حسگر دیجیتالی یا یک فیلم حساس به نور برای خلق یک تصویر. اولین عکس دائمی در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ توسط ژوزف نیسهفور نیپس (joseph nicéphore niépce) در فرانسه خلق شد. عکاسی رنگی نیز از دههی ۱۹۳۰، امکانپذیر شد. شاید بتوان انسل آدامز (Ansel Adams) آمریکایی را مشهورترین عکاس در تاریخ نامید که طبیعت غرب وحشی را با تجهیزات اندک دوران حرفهای خودش (۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰) به شکلی باور نکردنی به تصویر میکشید. او در جایی میگوید: «هیچچیزی بدتر از یک تصویر واضح با یک مفهوم مبهم نیست».
با اینکه نمیتوان گفتهی آدامز را اشتباه دانست اما در کنار مفهوم عکس، کیفیت و وضوح آن نیز به ویژه در عکاسی حرفهای، از اهمیت بالایی برخوردار است. تصاویری که برای مقاصد تبلیغاتی و رسانهای شکار میشوند، باید کیفیت و وضوح لازم را برای اثرگذاری لازم روی مخاطب داشته باشند؛ در غیر این صورت، مخاطب حتی به عکس نگاه هم نمیکند. به همین دلیل، شرکتهای بزرگی مثل کانن، نیکون، سونی، فوجیتسو و … هر روز از محصولات پیشرفتهتر و گرانقیمتتری رونمایی میکنند که البته مشتریان خود را دارند.
تجهیزاتی مثل دوربینها، لنزها، فلشها، نورهای ثابت و … روزبهروز در حال پیشرفتهتر شدن هستند. امروزه، دوربینهای DSLR، کامپکت و حتی دوربینهای گوشیها میتوانند کارهایی که قبلا یک عکاس حرفهای باید ساعتها برای آنها زمان میگذاشت، در کسری از ثانیه انجام دهند. تنظیمات فوکوس، ایزو (ISO)، تعادل سفید، زمان شاتر، گشودگی دیافراگم و … در ایجاد عکسهایی با کیفیت و وضوح بالا، بسیار مهم هستند. کوچکترین اشتباهی در این تنظیمات، چیزی جز یک عکس تار و بیکیفیت برای شما باقی نمیگذارد.
دوربینهای هوشمند امروزی دارای دو حالت اتوماتیک و دستی هستند. در حالت اتوماتیک، تمامی تنظیماتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، توسط خود دوربین یا گوشی به صورت هوشمندانه انجام میشوند. در مقابل، در حالت دستی، خود عکاس این تنظیمات را انجام میدهد. با اینکه حالت اتوماتیک سرعت کار را خیلی زیاد میکند، اما بعید است که حداقل در آیندهای نزدیک، هوش مصنوعی در دوربینها بتواند جای هوش انسان را بگیرد. به علاوه، گاهی اوقات نیاز است که به دلایل مفهومی، بخشی از جنبههای تکنیکی، فدا شوند.
بنابراین، فرقی ندارد که دوربینی که یک سازمان تجاری یا رسانهای در اختیار تیم تبلیغات خود قرار میدهد، تا چه اندازه پیشرفته باشد؛ سازمانها برای تهیهی عکسهای یونیک، با کیفیت و دارای غنای مفهومی، نیازمند استخدام عکاس حرفهای هستند.
هشت شاخهی مختلف عکاسی
این رشته دارای شاخههای مختلفی است. هر عکاس میتواند در یک یا چند تا از این شاخهها تخصص داشته باشند. آشنایی با چندین روش مختلف عکاسی، شانس استخدام عکاس را بالا میبرد. در ادامه، هشت شاخهی مختلف این رشتهی هنری را به شما معرفی میکنیم.
۱- پرتره
عکس پرتره به عکسی گفته میشود که هدف آن به تصویر کشیدن شخصیت یا حالت روحی یک فرد یا گروه، با استفاده از بوکهسازی، نورپردازی، ژست و … است. عکسهای پرتره حالتهای مختلفی دارند و میتوانند کلوز-آپ یا تمام-قد باشند. در هر صورت، فوکوس در عکس پرتره روی چهره و چشمان سوژه است. نورپردازی و پسزمینه، به انتقال مفهوم در پرتره کمک زیادی میکنند. معمولا استودیوهای عکاسی نیازمند استخدام عکاس پرتره هستند.
۲- عکاسی خبری
هدف از این شاخه، همانطور که از اسمش مشخص است، به تصویر کشیدن رویدادهای دارای ارزش خبری است. این نوع عکسها باید تا جای ممکن عینی و واقعی باشند. شکار لحظههای مهم در عکاسی خبری، خیلی مهمتر از کیفیت تکنیکی عکسها است. ناگفته پیدا است که این عکاسان در رسانهها مشغول به کار میشوند.
۳- مد و فشن
عکاسی در مد و فشن به قدری مهم است که یک شاخهی مجزا برای آن تعریف شده است. هدف اصلی صنعت مد و فشن، تبلیغات لباسها، اکسسوریها، لوازم آرایشی و هر چیزی است که در ظاهر مردم نقش داشته باشد. بنابراین، مهمترین عنصر تبلیغاتی مد و فشن، عکسها هستند زیرا هیچ ابزاری بهتر از عکسها نمیتوانند ظاهر چیزی را توصیف کنند. شرکتهای فعال در حوزهی مد و فشن و شرکتهای تولیدکنندهی لباس، اکسسوری و لوازم آرایشی، نیازمند استخدام عکاس مد و فشن هستند. این شغل نیازمند کار تیمی با مدلها، آرایشگرها و … است.
۴- عکاسی ورزشی
عکاسان ورزشی از رویدادهای ورزشی عکس میگیرند و همانند عکاسان خبری، باید بتوانند لحظهها را شکار کنند و به برای تهیهی عکسهایی با کیفیت بالا از سوژههای سریع، نیازمند دوربینهای بسیار پیشرفتها و لنزهای دارای زوم قوی میباشند. رسانههای ورزشی به این نوع عکسها نیاز دارند.
۵- طبیعت بیجان
عکاسی طبیعت بیجان (Still life photography) اشیاء طبیعی یا مصنوعی بیتحرک و ساکن را به تصویر میکشد و برخلاف چیزی که به نظر میرسد، صرفا هنری نیست و جنبههای تجاری دارد. از این عکسها در تبلیغ محصولات در کاتالوگها، مجلهها، بیلبوردها، پستهای اینستاگرام و … استفاده میشود. در این شاخه، انتخاب سوژه، چینش عناصر تصویر و نورپردازی، اهمیت بسیار زیادی دارند. فروشگاههای آنلاین و شرکتهای تولیدی که نیازمند عکسهایی حرفهای از محصولات خود هستند، نیاز به استخدام عکاس طبیعت بیجان دارند.
۶- ادیتوریال
عکاسی ادیتوریال (editorial photography) برای تهیهی عکسهای یونیک به منظور قرار دادن در مقالهها، به ویژه در مجلههای چاپی یا مجلههای فضای مجازی، مورد استفاده قرار میگیرد. سوژه میتواند بسیار متنوع باشد و کاملا به متن مقاله بستگی دارد. با توجه با کاهش شدید محبوبیت مجلهها و روزنامهها، به ویژه انواع چاپی، بازار کار این شاخه اصلا خوب نیست.
۷- عکاسی معماری
هم طراحی داخلی و هم طراحی خارجی ساختمانها و دیگر سازهها، سوژههای این عکسها هستند. این عکاسان باید بدانند که چگونه با نور طبیعی کار کنند. بازار کار این شاخه نیز حداقل در کشور ما چندان داغ نیست ولی مشاغلی برای عکاسان دارای این تخصص در شرکتهای فعال در حوزهی ساختوساز، وجود دارد. البته اکثر این شرکتها نیازمند استخدام عکاس پروژه ای هستند.
۸- عکاسی صنعتی و تجاری
شرکتها و صنایع برای به تصویر کشیدن محصولات، فعالیتها و کارکنان خود و استفاده از این تصاویر در کاتالوگهای تبلیغاتی، وبسایتها و شبکههای اجتماعی، نیازمند استخدام عکاس صنعتی هستند.
شرح وظایف و مسئولیتهای شغلی عکاس
وظایف و مسئولیتهای شغلی عکاسان در هر یک از شاخههای فوق و در هر کسبوکاری، متفاوت میباشد. همانطور که پیش از این گفتیم، در بعضی از مشاغل کوچک، عکاس باید کارهای گرافیکی را نیز انجام دهد یا اینکه گرافیست باید عکس هم بگیرد. با این حال، در سازمانهای بزرگ این دو شغل مجزا از هم در نظر گرفته میشوند.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام گرافیست کلیک کنید.
به طور کلی، میتوان گفت که اکثر سازمانها پس از استخدام عکاس، انتظارات زیر را از او دارند:
- صحبت کردن با کارفرما یا مشتریان (در شرکتهای تبلیغاتی) در رابطه با عکسهای مورد نیاز و کاربرد آنها
- جستجوی سوژهها و فرصتهای مناسب برای عکس گرفتن
- انجام تحقیقات و آمادهشدن برای عکس گرفتن
- کار کردن در موقعیتهای مختلف برای شکار تصویر مورد نظر
- کار کردن با تجهیزات فنی مختلف مثل دوربینها، لنزها، ابزارهای نورپردازی و ابزارهای گرافیکی
- ارتباط برقرار کردن با سوژهها (مثل مدلها در صنعت مد و فشن) و هدایت آنها
- چیدمان سوژهها و اشیاء در عکاسی طبیعت بیجان
- همکاری با طراحان گرافیک، نویسندگان، مدیران شبکههای اجتماعی، کارشناسان بازاریابی دیجیتالی، مدیران گالری و تیمهای چاپ
- انجام پردازش نرمافزاری روی عکسها مثل کراپ کردن، صاف کردن خط افق و …
- به روز ماندن از نظر ترندهای جدید در حوزهی تخصصی خودش
- مراقبت از دوربین، لنزها و دیگر تجهیزات
- و …
کدام سازمانها نیاز به استخدام عکاس دارند؟
بسیاری از سازمانهای تجاری و شرکتهای تولیدی، نیازمند عکاس هستند. به علاوه، رسانهها نیز چه از نوع فرهنگی باشند و چه از نوع خبری، به عکاس نیاز دارند. بعضی شرکتها نیز به طور تخصصی به تبلیغات برای شرکتهای دیگر میپردازند. به طور ملی میتواند گفت که سازمانهای زیر به عکاس نیاز دارند:
- شرکتهای تولیدی بزرگ
- فروشگاههای اینترنتی بزرگ
- رسانهها و خبرگزاریها
- شرکتهای تبلیغاتی
- استودیوهای عکاسی
تحصیلات و مهارتهای لازم
این هنر را نیز میتوان همانند خیلی از هنرهای دیگر، به صورت آکادمیک یا غیرآکادمیک، آموخت. با اینکه عکسهایی که گرفتهاید، بهترین معیار برای سنجش تواناییهای شما هستند، ولی بسیاری از کارفرمایان، به مدرک تحصیلی توجه خاصی دارند. یکی از دلایل این موضوع، فقدان آشنایی بسیاری از کارفرمایان با این رشته است و بنابراین، بهترین ملاک برای آنها، تحصیلات شما است. در کشور ما رشتهی عکاسی در مقاطع و در گروههای تحصیلی مختلف تدریس میشود و برای اکثر مشاغل، کاردانی یا کارشناسی این رشته کافی است.
عکاسان نیازمند مهارتهای سخت و نرم متعددی میباشند که در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
- مهارتهای تکنیکی تخصصی و کار کردن با دوربینها، لنزها و دیگر تجهیزات
- خلاقیت
- صبور بودن و سماجت در رسیدن به هدف
- توانایی کار کردن تحت فشار
- توانایی کار کردن به صورت فردی و تیمی
- مهارتهای ارتباطی قوی
- توجه به جزئیات
- شرایط جسمانی و استقامت بالا
شرایط شغلی و نحوهی همکاری
در حالی که خیلی از شرکتهای تبلیغاتی، استودیوهای عکاسی، سازمانهای رسانهای و شرکتهای تجاری و صنعتی بزرگ، به عکاس تماموقت نیاز دارند، ولی برای بسیاری از شرکتها، استخدام عکاس پروژه ای کافی است. همچنین، در بعضی از سازمانها، ساعت کاری مشخص است ولی در بعضی شغلها، ممکن است نیاز باشد که عکاس در ساعات کاری و حتی محیطهای غیرمعمول، کار کند. به عنوان مثال، در عکاسی خبری، باید بتوانید در هر زمانی، خودتان را به هر مکانی که نیاز باشد برسانید و از رویدادها، عکس بگیرید. حتی گاهی اوقات نیاز است که در مکانهای خطرناک مثل کارخانهها، معادن، حیات وحش و حتی میادین جنگ، حضور داشته باشید. به علاوه، ساعات کاری ممکن است طولانی و طاقت فرسا باشد. به همین دلیل، یکی از نیازمندیهای این شغل، استقامت بدنی بالا است.
استخدام عکاس پروژه ای در تهران
شرکتهای زیادی برای تهیهی عکسهای یونیک از محصولات یا فعالیتهای خود، نیازمند استخدام عکاس پروژه ای در تهران هستند. برای مشاهدهی این آگهیها میتوانید به بخش «فرصتهای شغلی» در سایت استخدام جاب ویژن مراجعه کرده و با استفاده از فیلترهای موجود در این صفحه، آگهیهای مناسب خود را پیدا کنید.
استخدام عکاس مبتدی در تهران
بسیاری از استودیوهای عکاسی و شرکتهای تبلیغاتی نیازمند استخدام عکاس مبتدی در تهران هستند. این فرصتهای شغلی معمولا به صورت کارآموزی میباشند. در صورتی که سابقه کار ندارید و تازه میخواهید وارد این شغل شوید، به شما توصیه میکنیم تا در این دورههای کارآموزی شرکت کنید. برای مشاهدهی آگهیهای استخدام عکاس مبتدی در تهران، کلیک کنید.
استخدام عکاس کنسرت
استودیوهای عکاسی، شرکتهای تبلیغاتی و رسانهها نیازمند استخدام عکاس کنسرت میباشند.
جمعبندی
سازمانهای تحاری و صنعتی، رسانهها و خبرگزاریها، استودیوهای عکاسی و شرکتهای تبلیغاتی، برای مقاصد مختلفی، به ویژه تبلیغات، به عکاس نیاز دارند. با وجود دوربینهای پیشرفتهی امروزی که خیلی از تنظیمات را به صورت اتوماتیک انجام میدهند، هنوز هم نیاز بالایی به عکاسان برای تهیهی عکسهای با کیفیت و مهمتر از آن، دارای غنای مفهومی، وجود دارد. البته بازار کار عکاسی رشد منفی دارد و پیشبینی میشود که این شغل از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، رشد منفی چهار درصد را تجربه کند.
عکاسی دارای گرایشهای متعددی است که از میان آنها، گرایشهای مد و فشن و صنعتی و تجاری بهترین بازار کار را دارند. عکاس علاوه بر عکاسی کردن، مسئولیتهای مختلفی دارد و باید با افراد مختلفی مثل گرافیستها و مدلها، همکاری داشته باشد. خود عکاس نیز باید بتواند کارهای گرافیکی را انجام دهد.
این شغل نیازمند تحصیلات چندان بالایی نیست و مدرک کاردانی یا کارشناسی این رشته برای اکثر کارفرمایان کفایت میکند. چیزی که واقعا برای کارفرمایان اهمیت دارد، نمونهکارها و مهارتهای شما است. عکاس باید خلاق و جزئینگر باشد و استقامت بدنی بالایی داشته باشد تا بتواند ساعتهای طولانی و در محیطهای بعضا ناخوشایند، کار کند. ساعات کاری و حالتهای مختلف همکاری در این شغل بسیار متنوع هستند و ممکن است تماموقت، پارهوقت یا پروژهای باشند.
برای مشاهدهی آگهیهای استخدام عکاس میتوانید به وبسایت کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.
منبع