نکاتی برای نوشتن یک رزومه کاری استاندارد و حرفهای
بسیاری از ما روزهای بیکاری را تجربه کردهایم؛ حتی وقتی محیط کاری خود را نامطلوب مییابیم شروع میکنیم به بالا و پایین کردن صفحات سایتها و کانالهای شغلیابی و علامت زدن مشاغلی که احتمال میدهیم برای ما مناسبتر باشد. بعد از این مرحله نخستین کاری که از ما خواسته میشود ارسال رزومه است.
اما رزومه و اصول نوشتن رزومه کاری مناسب چیست؟ نوشتن رزومه کاری را از کجا شروع کنیم و رزومه مناسب باید شامل چه اطلاعاتی باشد؟ اصلا چرا باید در نوشتن رزومه شغلی اصولی را رعایت کنیم؟ و چرا همیشه به مرتب بودن و مناسب بودن رزومه تاکید میشود؟
همه افراد سعی دارند تصویری مناسب از خود در برابر دیگران ارائه دهند. رزومه نخستین تصویری است که شرکت استخدام کننده از شما میبیند. اگر این تصویر مرتب، کامل و دقیق باشد قطعا احتمال بیشتری دارد که شرکت یا سازمان استخدام کننده انگیزه بیشتری نیز برای تماس گرفتن به منظور برقراری جلسه مصاحبه حضوری داشته باشد.
اگر شما هم وقتی صحبت از نوشتن رزومه کاری میشود دچار سردرگمی و آشفتگی میشوید و نمیدانید چرا از میان دهها شرکتی که برای آنها رزومه ارسال میکنید تنها تعداد اندکی از آنها با شما تماس میگیرند در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به زودی معجزه تاثیر رزومه کاری مناسب در یافتن شغل مطلوب را تجربه کنید.
رزومه کاری چیست؟
به بیان ساده، رزومه معرفینامه کارجویان است! رزومه سندی است که هنگام درخواست موقعیتهای شغلی مورد استفاده قرار میگیرد. رزومه کاری به افراد این امکان را میدهد که سوابق شغلی، تحصیلی، تواناییها و مهارتهایی که دارند و برای انجام فعالیتهای شغل موردنظر کاربردی هستند را به شرکتها و کارفرمایان ارائه کنند. همچنین، در رزومه مجموعه علاقهمندیها، سرگرمیها و.. را که میتواند برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب باشد مورد اشاره قرار میگیرد.
یک رزومه شغلی باید شامل چه مواردی باشد؟
فرمول مشخصی برای نوشتن رزومه کاری مناسب وجود ندارد. هر رزومه باید با توجه به موقعیت شغلی مورد نظر و شرایط پیرامونی تنظیم شود اما اغلب رزومهها باید شامل موارد زیر شود:
۱- اطلاعات فردی را در ابتدای رزومه کاری بنویسید
شاید برای بسیاری نوشتن اطلاعات فردی در رزومه امری بدیهی به نظر بیاید. اما جالب است بدانید بسیاری از کسانی که رزومه کاری ارسال میکنند نوشتن نام، ایمیل، شماره تماس و آدرس پستی خود را فراموش میکنند. برای این که در همان ابتدا در نظر شرکت استخدام کننده به عنوان فردی فراموشکار و حواسپرت مطرح نشوید حتما توجه داشته باشید که اطلاعات شخصی به طور کامل در رزومه مورد اشاره قرار گیرد.
علاوه بر آن، درج اطلاعات فردی و اطلاعات تماس از آن جهت اهمیت دارد که اگر مهارتها و تواناییهای کارجو مورد تایید قرار بگیرد و از نظر کارفرما برای موقعیت شغلی موردنظر مناسب باشد، برای دعوت به مصاحبه باید راههای ارتباطی وجود داشته باشد.
چه بسیار کارجویانی که به خاطر عدم درج اطلاعات تماس موقعیتهای شغلی مناسبی را از دست دادهاند. بهتر است اطلاعاتی همچون شماره تلفن ثابت و همراه، آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت خود را درج کنید.
۲- عبارت شخصی
![درباره ی من در رزومه کاری](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-5-1-1024x544.jpg)
در رزومههای معمول در ایران کمتر از عبارات شخصی استفاده میشود و اغلب افراد تلاش میکنند به صورت رسمی و خشک شرایط خود را شرح دهند. اما وجود عبارت شخصی میتواند حس صمیمیت را در مخاطب برانگیخته و احساس نزدیکی بیشتری را در افراد ایجاد کند. لذا استفاده از عبارت شخصی در رزومه شما میتوانید شما را از دیگر کسانی که همراه با شما در حال ارسال رزومه بوده و در واقع به عنوان رقیب شما مطرح میشوند پیش بیاندازد.
عبارت شخصی یک خلاصه از شرایط شماست که یک چشم انداز مناسب از وضعیت و شرایط شما را در اختیار فرد یا سازمان استخدام کننده قرار میدهد. عبارت شخصی نباید بیشتر از ۱۵۰ کلمه باشد.
عبارت شخصی مناسب به این سوالها پاسخ میدهد:
- شما چه کسی هستید؟
- چه چیزی ارائه میدهید؟
- اهداف شغلی شما چیست؟
رزومه کاری نباید دارای زیادهگویی یا کلمات اضافه باشد، به همین دلیل توصیه میکنیم به مقاله «چه کلماتی را نباید در رزومه کاری استفاده کنیم» مراجعه کنید و اگر از این کلمات در رزومه خود استفاده کردهاید، فورا آنها را پاک کنید!
۳− سوابق شغلی را از جدیدترین تا قدیمیترین آنها در رزومه لیست کنید
![سابقه شغلی در رزومه](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-1-1-1024x545.jpg)
این بخش باید شامل تمامی تجربیات مرتبط کاری شما باشد. تجربیات کاری خود را به ترتیب از جدیدترین تا قدیمیترین آنها لیست کنید. این بخش باید شامل عنوان شغلی، نام سازمان یا شرکت، مدت زمان فعالیت در آن جایگاه شغلی و مسئولیتهای کلیدی شما باشد.
۴− دستاوردها و مهارتها و میزان سطح تسلطتان به آنها
![مهارت های نرم در رزومه](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-2-1-1024x545.jpg)
در این بخش میتوانید توانمندیهای به دست آمده از شغلها و دورههای آموزشی پیشین را که منجر به کسب صلاحیت شما در این زمینه شغلی شده و نحوه به کارگیری این توانمندیها در موقعیت شغلی جدید را نام ببرید.
میان توانمندیها و مهارتهای سخت و نرم خود تفکیک قائل شوید:
- توانمندیهای سخت موارد فنی هستند که امکان سنجش دقیق آنها و ارتباط دادن آن با وظایف شغلی افراد وجود دارد.
- توانمندیهای نرم شامل توانمندیهایی مثل رویکردهای شخصی شما مثل قدرت رهبری، ارتباط گرفتن و… است.
بسیاری از این توانمندیهای مورد نیاز در آگهیهای استخدام مورد اشاره قرار میگیرند.
۵− سوابق تحصیلی مرتبط با موقعیت شغلی را در رزومه کاری درج کنید
تجربیات و دستاوردهای آموزشی شما باید در یک لیست همراه با تاریخ، نوع صلاحیت و یا مدرک تحصیلی دریافتی آورده شود. سعی کنید بخشهایی از تجربیات آموزشی خود که در شغل مورد نظر شما مهم است را مورد تاکید قرار دهید.
در اشاره به سوابق آموزشی موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
- اگر فاقد تجربه شغلی هستید، سوابق آموزشی خود را به ترتیب موارد مطرح شده در اولویت قرار دهید.
- اگر تحصیلات دانشگاهی دارید به سوابق و رشته تحصیلی دوران مدرسه اشاره نکنید.
- تنها در صورتی به معدل خود اشاره کنید که قابل توجه باشد.
۶− سرگرمیها و علایق
![علاقه مندی ها در رزومه](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-3-1-1024x635.jpg)
لزومی ندارد که همیشه از سرگرمیها و علایق خود در رزومه بگویید؛ اما اشاره به سرگرمیهایی که میتواند به بهبود موقعیت شغلیتان کمک کند و یک سر و گردن بالاتر از دیگران قرارتان دهد مهم است. اشاره به این که از گپ و گفت با دوستان و آشنایان لذت میبرید لزوما کمکی به بهبود رزومه شما نمیکند. سعی کنید به مواردی اشاره کنید که برای آن موقعیت شغلی و شرکت مورد نظر کمک کننده و جذاب باشد.
۷− جوایز و افتخارات
برای هر جایزه یا تقدیرنامه اهدایی نام و سال دریافت، سازمان اهدا کننده و جزئیات لازم را ذکر کنید.
جدا از مواردی که ذکر کردیم و رعایت آنها از مهمترین اصول نوشتن رزومه کاری است، نکاتی نیز وجود دارد که عدم رعایت آنها میتواند متقاضی کار را از لیست پذیرفتهشدگان برای مصاحبه خارج کند. در ادامه همراه جابویژن باشید تا این نکات را مرور کنیم.
فرمت رزومه کاری باید چگونه باشد؟
رزومه نامرتب با فونتهای در هم ریخته و غلطهای تایپی، انگیزه هر مدیر منابع انسانی را برای مطالعه ادامه رزومه کاری کاهش میدهد. شما هم اگر در موقعیت کارفرما قرار داشته باشید و با دهها رزومه مختلف روبرو شوید احتمالا وقت خود را صرف رزومههای ناخوانا و نامرتب نکنید.
جالب است بدانید که بیش از نیمی از مسئولین استخدام کمتر از یک دقیقه زمان صرف مطالعه رزومههای دریافتی میکنند. حال اگر این رزومهها بیش از حد طولانی باشند یا ناخوانا و نامرتب باشند، کارجو شانس خود را برای استخدام از دست میدهد، چرا که مدیر منابع انسانی زمان کمتری برای مطالعه رزومه او خواهد گذاشت!
![فرمت رزومه استاندارد](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-6-1-1024x545.jpg)
اما با رعایت موارد زیر میتوانید رزومهای زیبا داشته باشید:
- از فونتهای نامناسب مثل Times New Roman که در متنهای فارسی شکلی نازیبا ایجاد میکنند استفاده نکنید. اندازه فونت به میزانی باشد که برای مخاطب خوانا بوده و چشمنواز باشد. مطمئن شوید فونت نوشته در تمام رزومه یکسان باشد.
- توجه داشته باشید که فونت تیترها بزرگتر از فونت متن و بولد باشد.
- لیست سوابق تحصیلی، کاری و… شما باید از جدید به قدیمیتر باشد.
- برای خواناتر شدن متن از بولتها (همین نقطهای که ابتدای این خط وجود دارد) استفاده کنید تا اگر کسی با دقت رزومه شما را نخواند حداقل توجهش به این موارد جلب شده و موارد مهم را ببیند.
- اگر احیانا شرکت مورد نظر همچنان از روشهای قدیمی استفاده میکند و نیاز است رزومه کاغذی را نیز ارسال کنید، رزومه را روی ورقه A4 و به صورت یک رو پرینت بگیرید.
- بهتر است رزومهتان کوتاه باشد و با توجه به میزان سوابق شغلی، تحصیلی، مهارتها و مدارکتان، بین 1 تا 3 صفحه باشد. رزومههای بسیار طولانی معمولا شانس مطالعه را از دست میدهند.
- قبل از اینکه اقدام به نوشتن رزومه کاری کنید، رزومه افراد دیگر را بررسی کنید. ببینید که این افراد درباره مهارتها و تجربیاتشان چگونه نوشتهاند. این کار به شما کمک میکند تا یک رزومه حرفهای و استاندارد بنویسید.
- از بیان کوتاه و کلمات کمتری استفاده کنید. کارفرما باید با یک نگاه و به سرعت متوجه سوابق شغلی و مهارتهای شما بشود.
- برای جذابتر شدن رزومه شغلی میتوانید آن را کمیسازی، و از اعداد استفاده کنید. اعداد به رزومه جان میبخشند و باعث میشوند مدیر استخدام به راحتی دستاوردهایتان را تصور کنند. به عنوان مثال، به جای نوشتن “افزایش فروش” بنویسید که چند درصد افزایش فروش داشتهاید، “افزایش فروش ماهانه به میزان 30 درصد”.
- در نهایت، چندین بار رزومه خود را مرور کنید که خالی از هر گونه ایراد و اشتباه باشد. برای این کار میتوانید از شخص دیگری بخواهید رزومهتان را بازبینی کند تا اشتباهات آن را برطرف کنید.
پیشنهاد میکنیم قبل از آنکه دست به قلم شوید و رزومه کاریتان را بنویسید، به صفحه «رزومه» مراجعه و مقالات آن را مطالعه کنید.
چگونه یک رزومه کاری استاندارد داشته باشیم؟
![رزومه ساز](https://jobvision.ir/blog/wp-content/uploads/2020/09/A-4-1-1024x544.jpg)
از همه این موارد که بگذریم، میرسیم به نوشتن یک رزومه استاندارد! رعایت تمام اصول ذکر شده به ما کمک میکند که شانس خود را برای دستیابی به شغل موردنظرمان بالا ببریم. اگر بتوانیم تمام اصول را رعایت کنیم حرفهای بودن خود را به کارفرما نشان دادهایم.
اما در اغلب موارد، به دلیل خستگی، مشغله زیاد یا هرچیز دیگری، ایراداتی در رزومههای کاری مشاهده میشود؛ ایراداتی همچون نامناسب بودن فونت، طولانی بودن محتوای رزومه و توضیحات اضافه، جا افتادن مهارتها و تواناییها و غیره. به نظر شما چگونه این ایرادات را برطرف کنیم؟
افزایش کسب و کارهای الکترونیک شرایطی را ایجاد کرده که شرکتها دیگر مانند گذشته برای استخدام نیروی جدید به روزنامهها آگهی استخدام نمیدهند؛ بلکه از طریق سایتهای کاریابی اقدام میکنند.
رزومهساز جاب ویژن یکی از استانداردترین و بهترین رزومهسازهای موجود است که با بهرهگیری از آن میتوانید به صورت کاملا رایگان یک رزومه دوزبانه و حرفهای داشته باشید.
کارجویان در بخش رزومه ساز جاب ویژن میتوانند رزومه کاری خود را آماده کنند بدون آن که کوچکترین موردی از قلم بیافتد. در این بخش میتوانید لیست کاملی از نرمافزارها، مشاغل، مهارتها و… را ببینید و دارای هرکدام که باشید علامت بزنید.
با تکمیل موارد خواسته شده میتوانید یک رزومه استاندارد با طراحی ساده و زیبا در 2 صفحه دریافت کنید که تمام اصول رزومه شغلی در آن رعایت شده است و مشکلاتی از قبیل اشتباه تایپی، نامناسب بودن فونت، عدم رعایت ترتیب سوابق شغلی و تحصیلی و توضیحات اضافه نخواهید داشت.
امیدواریم از این نوشته در جهت بهبود رزومه کاری خود استفاده کنید. اگر شما هم نکتهای در خصوص جذابتر کردن رزومه دارید، خوشحال میشویم تجربه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
سلام من رزومه درست کردم ولی چون اولین باره این کارو میکنم بعضی جاها اشکال داره میخوام اصلاح کنم وبه قولی حرفه یی ترش کنم ولی نمیدونم چه باید بکنم لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام، وقت بخیر.
این محتوا شامل نکاتی هست که رعایت کردنشون خیلی به حرفه ای تر شدن رزومه شما کمک میکنه. من هم چندتا نکنه ضروری رو تکرار میکنم:
1. حتما چندبار بخونید رزومه تون رو تا غلط املایی نداشته باشه.
2.قرار دادن تصویر پروفایل میتونه به بیشتر دیده شدنش کمک کنه.
3. در نوشتنن مهارت هاتون نه خیلی فروتنی داشته باشید نه اغراق کنید.
4. بخش درباره ی من رو حتما بنویسید. چند خط در مورد خودتون بنویسید.
5.اگر سابقه شغلی دارید، به وظایف کلیدیتون در اون پوزیشن و سازمان اشاره کنید.
6. سعی کنید رزومه از یک صفحه بیشتر نشه.
در نهایت ما به زودی مطالب بیشتری در مورد رزومه نویسی و اشتباهات رایجی که کارجوها دارن، منتشر خواهیم کرد. میتونید اون هارو هم مطالعه بفرمایید