به لیگ بزرگ خوش آمدید، نتفلیکس
شرکت Warner Bros. سابقهی بدنامی در خریده شدن توسط شرکتهای دیگر و سپس بازگشت سریع به بازار دارد، پس از آنکه مالکان جدید متوجه میشوند سرمایهگذاری روی داراییهای یک استودیوی تولیدی با پیشینهی طولانی چقدر دشوار است. این چالشها بخشی از دلایل شکست ادغامهای Warner Bros. با AOL و AT&T بودند که این استودیو را در تلاش برای بازتعریف خود خریداری کردند. اما آخرین معاملهی خرید Warner Bros. — این بار با Netflix به مبلغ ۸۳ میلیارد دلار — به نظر میرسد پتانسیل متفاوت بودن را دارد، زیرا این سرویس استریم تا چه اندازه به یک بازیگر اصلی در صنعت سرگرمی تبدیل شده است. این همچنین نشان میدهد Netflix تا چه حد پیش رفته است: در کمتر از دو دهه، این سرویس استریم از یک نوپای فناوری به جایی رسیده که یکی از پرآوازهترین استودیوهای هالیوود را در خود جذب میکند.
با فرض دریافت تأیید مقامات نظارتی، Netflix به زودی مالک تمام داراییهای Warner Bros. (اما *نه* داراییهای Discovery Global) خواهد شد که شامل HBO / HBO Max، DC Studios و بخشهای تولید تلویزیونی و سینمایی این استودیوی قدیمی میشود. این امر Netflix را به خانهی شرکتی بسیاری از بزرگترین فرنچایزهای سرگرمی جهان، مانند *بازی تاجوتخت* و
هری پاتر را در اختیار داشته باشد و به این استریمر یک حضور عملیاتی بسیار بزرگتر به عنوان یک استودیوی واقعی بدهد. دیسکاوری گلوبال – که مالکیت شبکههایی از جمله سیانان، کانال دیسکاوری و تیالسی را حفظ میکند – قرار است تا سهماهه سوم سال ۲۰۲۶ به یک نهاد شرکتی مستقل تبدیل شود.
این تقسیم استراتژیک و فروش داراییها، آشکارا نتیجه مطلوب دبلیوبیدی بود وقتی که این شرکت برای اولین بار اوایل امسال اعلام کرد که قصد دارد وارنر برادرز و دیسکاوری را به دو واحد مجزا تقسیم کند. در آن زمان، دیوید زاسلاو، مدیرعامل، هنوز اعلام نکرده بود که شرکت برای پیشنهادهای خرید باز است. اما میتوانستید با نگاهی به نحوه تلاش دبلیوبیدی برای سودآوری با شبکههای کابلی خطی خود، این موضوع را درک کنید.
حتی با وجود اینکه دبلیوبیدی موفق شد بخش عمدهای از بدهی ۵۵ میلیارد دلاری را که به ارث برده بود [وقتی دیسکاوری وارنرمدیا را خریداری کرد]، پرداخت کند، داراییهای ضعیف تلویزیون کابلی شرکت ادغامشده، عامل اصلی [دریافت امتیاز اعتباری به شدت تنزلیافته] اوایل امسال بود. آن بدهی – باقیمانده از [ادغام فاجعهبار AOL با تایم وارنر] – در تمام دوران مدیریت زاسلاو به عنوان مدیرعامل، بر فراز دبلیوبیدی سایه افکنده بود.
ترکیبی از مشکلات مالی
، بازطراحیهای گمراهکننده و چندین دور تعدیل نیرو، WBD را در موقعیتی بسیار مخاطرهآمیز قرار داد که فروش خود به بالاترین پیشنهاددهنده را به یکی از معدود گزینههای عملی برای راضیکردن سهامداران تبدیل کرد. این چالشها ممکن است برای نتفلیکس نیز مقابله با آنها دشوار باشد، اما این وضعیت به دلایل کلیدی متعددی میتواند به شکلی کاملاً متفاوت رقم بخورد.
برخلاف ادغامهای قبلی که در آن وارنر براس توسط غولهای سنتی فناوری و مخابرات بلعیده شد، این معامله جدید در زمانی صورت میگیرد که نتفلیکس مدتهاست خود را به عنوان یک بازیگر قدرتمند در هالیوود تثبیت کرده است. علاوه بر کسب مالکیت معنویهایی که بعدها به موفقیتهای بزرگی تبدیل میشوند، این استریمر زیرساخت تولید قدرتمندی را برای خلق پروژههای کاملاً اصلی خودش توسعه داده است. و با پایان یافتن بسیاری از پروژههای جذبکننده مشترک این پلتفرم مانند «Stranger Things» و «Squid Game»، به راحتی میتوان فهمید چرا میخواست کتابخانه عظیم فیلمها و سریالهای وارنر براس را به چنگ آورد. نتفلیکس سابقه درخشانی در ساخت فرنچایزهای متعلق به خود ندارد — «Rebel Moon» را به خاطر دارید؟ — و دقیقاً این همان چیزی است که با WB به دست میآورد.
اگرچه نتفلیکس
اگرچه اینترنت اکسپلورر در مقایسه با مالکان قبلی وارنر برادرز، شریک بهتری برای خرید به نظر میرسد، این همچنان یک ادغام است و این نوع ادغامها همیشه با تلفات همراه هستند. و احتمالاً به زودی شاهد اعلام تعدیل نیرو خواهیم بود، زیرا نتفلیکس شروع به رسیدگی به همپوشانیهای داخلی ناشی از جذب کارکنان و عملیات وارنر برادرز میکند. اما آنچه بسیار نامشخصتر است، این است که استودیوی تازهادغامشده چگونه پروژههای جدید خود را منتشر خواهد کرد.
در سال ۲۰۲۱ و در اوج همهگیری کووید-۱۹، تصمیم WBD برای اکران فیلمها در HBO Max به جای سالنهای سینما، کارگردانانی مانند کریستوفر نولان را برانگیخت تا این شرکت را به دلیل تبدیل شدن به «بدترین سرویس استریمینگ» محکوم کنند. اگرچه آمار فروش گیشه هنوز به سطح پیش از همهگیری بازنگشته است، سینماها بازگشایی شدهاند و موفقیتهای شگفتانگیزی مانند فیلم «A Minecraft Movie» و فیلمهای «Superman» وارنر برادرز به وضوح نشان دادهاند که تقاضا برای تماشای فیلمها بر پرده بزرگ وجود دارد. نتفلیکس با اکرانهای سینمایی بسیار محدودی آزمایش کرده است که آشکارا تلاشهایی برای واجد شرایط شدن فیلمهایش برای جوایز بزرگ صنعت به نظر میرسند. اما همچنان عمدتاً یک شرکت استریمینگ باقی مانده است.
شرکت استریمینگ در سالهایی که از بازی دیویدی خارج شده است.
برخلاف MGM که در زمان خرید توسط آمازون در حال افول بود، برادران وارنر سابقه بسیار قویای در انتشارهای اخیر سینمایی خود داشته است. نتفلیکس گفته که «انتظار دارد» فیلمهای برادران وارنر را همچنان در سینماها اکران کند، اما تد ساراندوس، مدیرعامل مشترک، نشان داده که شرکت در حال فکر کردن درباره کوتاه کردن پنجرههای سینمایی خود است تا «سریعتر به مخاطبان برسد».
ساراندوس این هفته در تماسی با تحلیلگران صنعت گفت: «در حال حاضر باید مطمئن باشید که هر آنچه قرار است از طریق برادران وارنر به سینما برود، همچنان از طریق برادران وارنر به سینما خواهد رفت و فیلمهای نتفلیکس نیز همان مسیر قبلی خود را ادامه خواهند داد.»
نتفلیکس همچنین به وضوح نشان داده که برای کاهش هزینههای تولید با استفاده از هوش مصنوعی مولد، گشوده است. شرکت استفاده از این فناوری را به عنوان بخشی از گردش کار تولید به همکاران خود اجباری نکرده است، اما به راحتی میتوان تصور کرد که هوش مصنوعی مولد اکنون که تمام پروژههای در حال توسعه برادران وارنر را بر عهده گرفته، بخش بزرگتری از این استودیو شود.
نگرانی آشکارتری که از ادغام جدید به وجود آمده، نحوه تأثیر آن بر رقابت بین استودیوها و پلتفرمهای استریمینگ بزرگ است. نتفلیکس بهطور مؤثری جای وارنر برادرز را بهعنوان یکی از پنج غول اصلی گرفته است که به احتمال زیاد دینامیک قدرت در صنعت سرگرمی را تغییر خواهد داد. اما مشتریان استریمینگ احتمالاً این تغییرات را مستقیمتر احساس خواهند کرد، زیرا نتفلیکس و رقبایش در وضعیت جدیدی مستقر میشوند.
قیمتهای نتفلیکس ممکن است بار دیگر تحت این عنوان که سرویس با محتوای وارنر برادرز پریمیومتر شده است، افزایش یابد. هنوز مشخص نیست که نتفلیکس در بلندمدت با برندهای HBO / Max چگونه برخورد خواهد کرد. این شرکت گفته است که معتقد است «HBO و HBO Max نیز یک پیشنهاد جذاب و مکمل برای مصرفکنندگان ارائه میدهند»، اما جای تعجب نخواهد بود اگر ببینیم این برندها در نهایت سرنوشتی مشابه Hulu پیدا کنند، که به بخشی درون Disney Plus تبدیل شده است.
سالها از زمانی که نتفلیکس یک تازهوارد پرسر و صدا بود و برای جدی گرفته شدن مبارزه میکرد، میگذرد. اما حتی با وجود اینکه این شرکت خود را بهعنوان بزرگترین سرویس استریمینگ فیلم و تلویزیون جهان تثبیت کرده، این معامله جدید آن را به سطح متفاوتی از برجستگی خواهد رساند.
ادغام نتفلیکس و WBD بدون شک منجر به تغییراتی خواهد شد – برخی از آنها بد – که در سراسر چشمانداز سرگرمی طنینانداز خواهد شد.
اما هرچند اوضاع در آیندهی نزدیک احتمالاً پرتلاطم به نظر خواهد رسید، به نظر نمیرسد که نتفلیکس در نهایت بخواهد وارنر برادرز را در عرض چند سال آینده بفروشد. خریدهایی در این مقیاس، رویه معمول این شرکت نیست، اما از زمانی که این استودیو به فروش گذاشته شد، این شرکت در مورد تمایل به داشتن وارنر برادرز خوشبین بوده است. اگر این معامله انجام شود، نتفلیکس بدون شک در لیگ بزرگان قرار دارد – حالا باید ثابت کند که سزاوار آن است.
سرگرمی
فیلم
Netflix
گزارش
استریمینگ
برنامههای تلویزیونی